Egenvård efter amputation

Man med benprotes sitter på en stentrappa

Bra om du är aktiv

För att du ska må så bra som möjligt efter amputationen är det viktigt att du är fysiskt aktiv. Träning tillsammans med andra har gett bra resultat, bland annat kan patienter som kommit olika långt i rehabiliteringen sporra och stötta varandra. 

För de allra flesta är det nödvändigt att styrketräna för att kroppen ska klara av nya sätt att röra på sig. En allsidig träning är oftast optimal. Nedan har vi listat olika träningsformer.

Rörelseträning

Det är viktigt att du inte blir stel i lederna i ditt amputerade ben. Extra viktigt är att bibehålla möjlighet att sträcka på knäleden och höften. Stelhet i höft och knä gör det svårare att gå med en protes.

Kvinna med amputerade ben gör armhävningar

Styrketräning

Det är bra att styrketräna bröst, bröstrygg, armar, bål och ben. Starka armar behövs vid förflyttningar och rullstolskörning, bål och rygg för en god hållning och ben för att orka belasta och gå med protes.

Konditionsträning

Det är energikrävande att gå med benprotes. Konditionsträning ökar blodcirkulationen, förbränning av energi och kan hjälpa dig att komma i form igen.

Balansträning

Det är viktigt att du tränar balansen, till en början i sittande men så småningom även stående på ett ben och därefter med protesen. Sittande balans kan du träna genom att sitta utan ryggstöd och stegvis öka svårighetsgraden genom att träna med samtidiga armrörelser. Till en början kan du använda en boll eller ballong som hjälpmedel. I ett senare skede kan du även göra rytmiska övningar.

Läs mer om träning efter benamputation.

Talrik med grönsaker, kokt ägg och frön

Hälsa och levnadsvanor

Efter amputationen kämpar många med sin vikt. Muskelmassan och förmågan att röra på sig har förändrats och därmed oftast också behovet av kalorier. Därför är det bra att få hjälp, helst redan på sjukhuset, för att få kunskap om hur amputationen påverkar energibehov och förbränning av kalorier.

Det är en bra rutin att väga sig regelbundet för att kunna uppmärksamma en eventuell viktuppgång som ofta sker smygande. För någon som väger för mycket är det viktigt att ändra matvanorna och att försöka röra på sig så mycket som möjligt. Då förbränner kroppen mer energi än vad den får i sig i form av mat och dryck. Målet är att ha en hälsosam vikt som gör det enklare att vara fysiskt aktiv, förflytta sig eller hantera en rullstol.

För protesanvändare underlättar en normal vikt också att protesen passar bra.

Hälsosam mat ger kraft

Att äta hälsosamt ger kraft och energi och gör att man orkar med sin vardag. Det förstärker immunförsvaret och bidrar till att hålla sig frisk. Så fungerar det för alla.

Du som har nedsatt rörelseförmåga kan oftast äta vad du vill – men i rätt mängd. Att ställa om kosten handlar framför allt om att anpassa maten till en minskad energiomsättning.

Här är några bra tips på vad du kan göra om du behöver ändra dina vanor:

  • Välj mat som innehåller de vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer som du behöver för att fungera optimalt.
  • Ät gärna enligt exempelvis ”Medelhavskosten” som är rik på grönsaker, frukt, nötter, fisk, fiberrika spannmålsprodukter och baljväxter. Den utmärks av låga mängder av rött kött (nötkött, gris och får) och sötad mat.
  • Välj vatten som måltidsdryck.
  • Använd gärna olivolja eller rapsolja när du lagar mat. Välj ett margarin som innehåller omättade fetter men har en låg fetthalt.
  • Undvik ”tomma” kalorierna som glass, godis, kakor, läsk och chips.
  • Avstå från mat med mycket vetemjöl och minska mat med mättat fett (till exempel feta mjölkprodukter, feta köttprodukter, choklad).
  • Undvik att dricka alkohol.
  • Ta kontakt med en dietist om du har frågor kring din kost och vikt eller om du vill komplettera med kosttillskott.

Läs mer om kost och vikt för personer med nedsatt rörelseförmåga.

Bli av med bukfettet

För mycket fettväv runt magen är skadlig. Det kallas för bukfetma eller visceralt fett som också finns mellan organen. Där kan det ställa till med problem, bland annat genom att halten av fettsyror i blodet ökar. Det i sin tur kan leda till högre risk för hjärt-, kärlsjukdomar.

Ett enkelt sätt att ta reda på om du väger för mycket är att ta mått runt buken med hjälp av ett måttband. Övre gränsen för kvinnor är 88 cm och för män 102 cm, oavsett hur lång personen är.

Det är också viktigt att ditt BMI ligger på en hälsosam nivå. Region Skåne har tagit fram en BMI-tabell för personer med amputation.

Ta kontakt med din rehabiliteringsmottagning eller vårdcentral om du behöver hjälp för att ändra dina hälso- och levnadsvanor!

 

 

Bli medlem

måttband på gul bakgrund

Kontakta oss!