2025-08-18
Debatt: En funktionsnedsättning ska inte bestraffas med bonus-malus
Personer med en funktionsnedsättning ska inte bestraffas med bonus-malus. Om detta skrev Personskadeförbundet RTP tillsammans med RBU, DHR samt Neuroförbundet i helgen på UNT debatt.
Artikeln lyfter att husbilar sedan februari 2025 undantas från den förhöjda fordonsskatten bonus-malus. Syftet är att lindra en oskäligt hög beskattning av fordon som har särskilda användningsområden. Vi menar att det kan vara rimligt. Men att det samtidigt uppstår en skriande orättvisa. Varför undantas inte också fordon som är livsnödvändiga för personer med funktionsnedsättning från denna beskattning?
