10-04-24
Debatt: Trafikverket sparkar åt rätt håll
För varje olyckssiffra i statistiken finns det en människa av kött och blod. Det är rätt av Trafikverket att föreslå en utredning av obligatorisk hjälm när elsparkcykelolyckorna ökat markant. Det skriver vi idag i Altinget, tillsammans med Lars Olov Sjöström, trafiksakkunnig vid Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF.
Elsparkcyklister väljer bort hjälmen
Våren är på väg i stora delar av landet och med det börjar för många också cykel- och elsparkcykelsäsongen. Tyvärr är det fortfarande vanligt att cykla eller köra elsparkcykel utan hjälm. Medan cirka 50 procent av de vuxna cyklisterna använder hjälm väljer de allra flesta elsparkcyklisterna bort hjälmen. Nu har Trafikverket föreslagit att utreda obligatorisk hjälmanvändning för vuxna.
Vi ser med oro på att många elsparkcyklister och cyklister skadar sig i trafiken och efterlyser därför tydliga incitament för en bättre säkerhet hos oskyddade trafikanter. Det är allvarligt att många elsparkcyklister får skall- och ansiktsskador i samband med en olycka. Även hos förolyckade cyklister är huvudskador vanliga. Cirka 70 procent av dessa skador beror på att cyklisten kör omkull och då är det inte sällan huvudet som får ta den största smällen. Och med högre hastighet ökar också krafterna som inverkar på huvudet vid en olycka.
Ökning på 35 procent
Olyckor med elsparkcyklar har ökat kraftigt och incidenter med cykel ligger kvar på en hög nivå. Enligt siffrorna från Transportstyrelsen skadade sig 3 283 elsparkcyklister under 2022 – en ökning på 35 procent. Utöver det är det årligen runt 2 000 allvarliga olyckor med cykel, utan att ett positivt trendbrott är i sikte.
Läs hela debattartikeln här.